Thursday, May 8, 2008

ပထမမ်ဳိးဆက္၏ ေနာက္ခံကား

ဒဂုန္တာရာ

(က)
ပထမမ်ဳိးဆက္၏ ႏုိင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ သမိုင္းေနာက္ခံကားကို ေဖာ္ျပမွသာလ်င္ မ်ဳိးဆက္၏ ၀ိေသသ အခ်ိတ္အဆက္ကို ေကာင္းစြာနားလည္ေပမည္။ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္မွ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္အထိ က်ေနာ္၏ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အ႐ြယ္သည္ က်ေနာ္တို႔၏ ပထမမ်ဳိးဆက္အစျဖစ္သည္ဟု ဆိုႏုိင္သည္။ တကယ္ကေတာ့ ၂၀ ရာစုႏွစ္မွ စတင္၍ ေရတြက္ျခင္းမဟုတ္။ သို႔ေသာ္ က်ေနာ္မွတ္မိသေလာက္ေခတ္မ်ား။ ဆိုပါေတာ့ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္ ပထမ ေက်ာင္းသား သပိတ္၊ ၀ံသာႏု လႈပ္ရွားမႈကို က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ မီသည္မဟုတ္။ ထိုအခါက က်ေနာ့္မွာ ကေလးအ႐ြယ္မွ်သာ။ သို႔ေသာ္ ယင္း၀ံသာႏုေခတ္၏ အသီးအပြင့္ကိုကား က်ေနာ္ခံစားရသည္။ ထိုေခတ္က အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္ ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္ေမြးဖြားရာေခတ္သည္ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ခံေခတ္ဟု ခံစားေနမိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္္ လြတ္လပ္ေရး၏ အဓိပၸါယ္ကို က်ေနာ္စတင္ျမင္ခဲ့ေသာ ရန္ကုန္ (၇) လမ္းရွိ ေအာင္ေဇယ်မဂၤလာ ျမန္မာသက္သက္ေက်ာင္း၊ ထို႔ေနာက္ က်ဳိတ္လတ္ၿမိဳ႕ အမ်ဳိးသားအထက္တန္းေက်ာင္းတို႔၏ ေက်ာင္းသားဘ၀ အေတြ႔အၾကံဳမွ စတင္၍ သိရွိနားလည္စျပဳလာသည္။ (၁၉၃၇ - ၃၈) ပညာေရးႏွစ္မွစ၍ ရန္ကုန္ယူနီဘာစတီ ေကာလိပ္သို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ ယင္းႏွစ္ကာလမ်ားသည္ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္၏ သမိုင္းအေတြ႔အၾကံဳမ်ားပင္။ ထိုအခါက အဂၤလိပ္ကိုလိုနီေခတ္တြင္ ေက်ာင္း ၃ မ်ဳိး ရွိသည္။ ျမန္မာစာသက္သက္ျဖင့္ သင္ၾကားေသာေက်ာင္း၊ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာ ၂ ဘာသာသင္ၾကားေသာေက်ာင္းႏွင့္ အဂၤလိပ္ကို ဦးစားေပးေသာ ဘိ္ုေက်ာင္းဟုေခၚေသာ ေက်ာင္းဟူ၍ ရွိသည္။ က်ေနာ္သည္ ၂၀ ရာစုႏွစ္ အစ ၀ံသာႏုေခတ္ (ေခၚ) အမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈ၏ အသီးအပြင့္ျဖစ္ေသာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းတြင္ စတင္ပညာသင္ခဲ့ရသည္။ ေက်ာင္းသားဘ၀အေတြံ အၾကံဳသည္ က်ေနာ္တို႔၏ သမိုင္းခံစားမႈကို ေဆာင္႐ြက္ေပးေလသည္။

(ခ)
က်ေနာ္တို႔ လူမွန္းသိစအရြယ္က ဆရာစံ (ေခၚ) သုပဏၰဂဠဳန္ရာဇာ၊ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္၊ ၀ံသာႏု၊ အမ်ဳိးသားေန႔စေသာ စကားလံုးမ်ားႏွင့္ စတင္ထိေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ၁၉၃၈ ပတ္၀န္းက်င္ ယူနီဘာစီတီ ေကာလိပ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒ၊ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒ၊ အရင္းရွင္စနစ္၊ ဓနရွင္၊ ပစၥည္းမဲ့၊ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး၊ ျပည္သူ၊ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ စေသာစကားလံုးမ်ားကို ၾကားလာရသည္။ ၁၉၃၈ - ၃၉ ခုႏွစ္၊ ၁၃၀၀ ျပည့္ေရးေတာ္ပံုတြင္ ျဖတ္သန္းလာေသာအခါ အသိသည္ ပို၍က်ယ္ျပန္႔လာသည္။ ယင္းသည္ က်ေနာ္တို႔ ပထမမ်ဳိးဆက္၏ ႏုိင္ငံေရး အသိဟုဆိုႏုိင္သည္။ ၀ထၳဳ၊ ကဗ်ာ စသည္တို႔သာမကေတာ့ပဲ ႏုိင္ငံေရးရာ သေဘာတရားေရးရာ စာအုပ္မ်ားကို ဖတ္ျဖစ္လာသည္။ က်ေနာ္တို႔ ပတ္၀န္းက်င္ကလည္း ယင္းအယူအဆမ်ားျဖင့္ ယွက္သန္းေနသည္ကို ကိုယ္တိုင္ ထိေတြ႔ခံစားလာရသည္။

၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုကာလက ေခ်ာက္၊ ေရနံေခ်ာင္း၊ ေရနံေျမမ်ားသို႔ သြားေရာက္ကာ ေဟာေျပာျခင္း၊ စည္း႐ံုးျခင္းတို႔ျဖင့္ အသိတိုးလာရသည္။ ေခ်ာက္ေရနံေျမသို႔ ေရာက္သြားေသာအခါ က်ေနာ္တို႔ အလုပ္သမား တန္းလ်ားမ်ားသို႔ ေရာက္ခဲ့သည္။ ထိုအခါ က်ေနာ္တို႔က ယင္းအလုပ္သမားလူတန္းစားတို႔၏ အေရးပါပံုကို သိလာရသည္။ က်ေနာ္တို႔ဖတ္႐ႈေနေသာ ႏုိင္ငံေရးရာ သေဘာတရားမ်ားကလည္း ယင္းအလုပ္သမားေရးရာ တို႔ကို စိတ္၀င္စားေအာင္ လႈပ္ေဆာ္ေပးသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ထိုအခါက က်ေနာ္တို႔ ပါ၀င္ေသာ ကိုလိုနီ လက္ေအာက္ခံဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ေရး (၀ါ) အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး ရည္႐ြယ္ခ်က္ႏွင့္လည္း သြားေရာက္ ဆက္စပ္ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးရာသေဘာတရားမ်ားကို ပို၍ ဖတ္ျဖစ္လာသည္။

(ဂ)
ဂ်ပန္ဖက္ဆစ္ေခတ္ စစ္ႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးတို႔ကို ျဖတ္သန္းၿပီးေသာအခါ ႏုိင္ငံေရးရာ သေဘာတရားမ်ားကို ပို၍ စိတ္၀င္စားလာသည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္တြင္ လြတ္လပ္ေရးရခဲ့သည္။ ထိုေခတ္သည္ လြတ္လပ္ခါစ၊ ဖြံ႕ျဖိဳးခါစ၊ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈ ကာလဟုဆိုခ်င္သည္။ စစ္မျဖစ္ခင္ကမူ အေတြ႔အၾကံဳက အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရး စိတ္ဓာတ္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေသာအခါ ယင္းအမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မွ တိုင္းျပည္ကို မည္သို႔တည္ေဆာက္မည္၊ မည္သို႔ေသာ စာေပတို႔သည္ မိမိတို႔တည္ေဆာက္ေနေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးခါစ ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈကို အက်ဳိးျပဳမည္ကိုလည္း စဥ္းစားလာရသည္။

က်ေနာ့္ ေက်ာင္းေနဖက္သူငယ္ခ်င္းမ်ားမွာ ႏုိင္ငံေရးဖက္သို႔ ေရာက္သြားသည္။ က်ေနာ္ကေတာ့ မေရာက္။ က်ေနာ္က စာေပဘက္သို႔ ထက္သန္ေနသူ။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မန္းတင္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္မွာ ထုတ္ေ၀ေသာ “ထို ၃ ႏွစ္” အမွာတြင္ က်ေနာ္သည္ ႏုိင္ငံေရးသမားမဟုတ္။ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံပညာကို ေလ့လာေသာ ေက်ာင္းသားတေယာက္ ျဖစ္သည္ဟု ေဖၚျပခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤကစ၍ က်ေနာ္တို႔ ပထမမ်ဳိးဆက္၏ ႏုိင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈကို သိလာသည္ဟု ဆိုရေပမည္။

ဒဂုန္တာရာ (အေတြးအျမင္စာစဥ္ - ၁၆၆ မွ ျပန္လည္ေ၀မွ်ပါသည္)

0 comments: